איגוד המוסכים בישראל

Search

חשוב לדעת: אילו השפעות יש לשמן ישן או לא מתאים על הביצועים?

הדבר הראשון שבעלי הרכב צריכים להבין, כמובן מאיליו ,הוא שהחלפת שמן בזמן המתאים ועל פי המלצת היצרן הוא הדבר הטוב ביותר שתוכלו לעשות בכדי לשמר את אורך חיי המנוע ואת ביצועיו הטובים לאורך זמן.

חשוב להשתמש בתוספי דלק כדי לשמור על ניקיון המזרקים. חשוב להשתמש בדירוג האוקטן הנכון של הדלק ועוד.
ניתן לעשות הרבה דברים, גדולים או קטנים הקשורים לרכב, אולם החלפת השמן בתקופה המומלצת על ידי היצרן, היא הדבר הכי חשוב שישמור על כל מכונית לכל אורך חיי הרכב.

אי החלפת השמן (ביחד עם מסנן איכותי ותואם איכות יצרן) לפי ההמלצת היצרן תגרום לכך שלכלוך מזיק, חלקיקים וחומצות יפגעו בחלקי המנוע העיקריים. שמן ישן או לא מתאים גם מגביר את הצטברות הבוצה ומפחית את יכולתו של השמן לפזר חום, ומגביר את לחץ המנוע. לכן זלזול בתדירות הנכונה של החלפת השמן זה רעיון רע.

אילו השפעות יש לשמן ישן או לא מתאים על הביצועים?

כשאנו אומרים ‘ביצועים’, אנו מתכוונים בעיקר לאורך חיי המנוע?! פעילות מנוע על שמן ישן ורפש יגרום לעליה בתצרוכת הדלק ובזיהום האוויר ויגרום נזק לרכיבי הפליטה.

כאשר השמן מתעבה והופך לרפש, הוא מאבד את תכונות הסיכות שלו וגורם למנוע לעבוד קשה יותר. שמן ישן יתפרק בגלל חשיפה לחום, יאבד את יכולתו לשמור על הצמיגות הדרושה למלא את עבודתו.
ללא צמיגות נכונה, השמן מאבד את היכולת החיונית להגיע לאן שהוא צריך להגיע במנוע. המנוע יפעל בטמפ’ גבוהה יותר וביעילות פחותה, יוריד את אורך חיי המנוע ויפחית את כוח הסוס שמנוע תקין מייצר.

כיצד בוצה משפיעה על הביצועים?

שמן “עתיק” הוא מתכון בטוח וודאי לפיתוח בוצה. בוצה עבה חוסמת מסלולי זרימה במנוע ועלולה להגביל את יכולתו של השמן לזרום למקום בו חלקי המפתח במנוע זקוקים לו.
חלקים אלה אינם מקבלים את השימון הדרוש להם. הבוצה מבודדת חלקים חמים במנוע, וזה דבר רע !!!
חלק מתפקידו של שמן הוא לשאוב חום מחלקי המנוע. אם הם מכוסים בוצה, הם נשארים חמים יותר לאורך זמן ארוך ואורך חייהם מצטמצמים.

אז התשובה הבסיסית לשאלה האם שמן חדש ומתאים משפיע על הביצועים היא די קלה – שמן ישן יפחית את ביצועי המנוע, יקטין את כוח הסוס שלו, יפחית את אורך חייו ואת שעות המנוע והמרחק שתוכלו לנצל ממנוע תקין.

הקפידו להחליף השמן במנוע בהתאם להמלצות הכתובות בספר הנהג של הרכב שלכם.

רוצים לדעת יותר על תרבות השימוש בשמנים לא מותאמים, שמנים ממוחזרים ועוד “המצאות” ישראליות הקשורות לתחזוקה שוטפת של רכב?

הרשמו לסופ”ש פורים באתר האיגוד וקבלו גם הכשרה אודות איתור השמן המתאים לכלי הרכב המטופל, כמות, טיפול שוטף, שימוש בתוספים, השפעת איכות הדלק ועוד. יהיה מעניין וחשוב !!!