המהדורה
המרכזית -רונן לוי
מתווה
קומבינה:
ב 3.3.2013
פרסמה לישכת סוכני ביטוח "בשורה" חדשה
לחברי הלשכה הקשורה לתביעות צד ג' ולעובדה שתביעות צד ג' מטרידות אותן
: " הטיפול
בתביעות צד ג' מהווה מעמסה יום יומית על משרד הסוכן. תהליך הטיפול
בתביעת צד ג' לא פעם הוא תהליך המתסכל את הלקוח וגורם לחיכוך שלילי בין
הלקוח הסוכן וחברות הביטוח. עובדתית בסופו של אותו תהליך מייגע התביעה
נסגרת אך משאירה טעם מר, שלא לדבר על העלויות המיותרות הכרוכות ביישוב
התביעה " .
הציטוט הזה
מפריע לנו במיוחד עקב המאבק הארוך שסוכני ביטוח מנהלים כנגד חברות
ביטוח ישירות (כולנו מכירים את הסלוגן - "מפסיקים
לממן את סוכן הביטוח ומרוויחים כסף") אשר לטענתן, אינן מספקות
למבוטח שירות אישי וטיפול הולם יחסית לטיפולו הצמוד של הסוכן. פרסום זה
מספר לנו בדיוק את ההפך : לשכת סוכני הביטוח סבורה, כפי שעולה ממסמך
זה, כי הטיפול בתביעות צד ג' של לקוחות הסוכנים מהווים "מעמסה יום
יומית על משרד הסוכן...". בימים בהם כל סוכן וכל בעל עסק נאבק על גיוס
לקוחות, מספרים לנו נציגי סוכני הביטוח כי המוצר אותו הם מכרו לנו הוא
מעמסה עבורם ואולי רוצים שנבין כי הם מעוניינים רק למכור לנו פוליסה
ושאין להם חשק לטפל במקרה שלנו ברגע האמת? הלא משמעות הביטוח היא כיסוי
וטיפול במקרה של תביעה ואם אין לנו מי שמעוניין לטפל בנו ברגע האמת אז
למה שנרכוש ביטוח אצל סוכן ביטוח שאנו עבורו טורח? ומדוע על פי היגיון
זה בכלל לרכוש ביטוח אם הטיפול בכיסוי הוא מעמסה עבור זה שמכר לנו את
הביטוח ? איגוד המוסכים, מעודד לקוחות להיכנס לחצרות המוסכים החברים בו
ולחצרות המוסכים החוקיים ואינו טוען שעבודה קשה בחום ובקור, הנדרשת
לתיקון רכב היא "מעמסה" - נהפוך הוא הדבר - זהו תפקידנו, זה המקצוע
האהוב שלנו ואנו רוצים עוד ועוד "מעמסות" של לקוחות באולמות המוסכים
שלנו.
נראה שלשכת
סוכני הביטוח מגבשת הסכמה עם טענות חברות הביטוח הישירות והיא מעבירה
לנו מסר, כמבוטחים, ולאחר שרכשנו פוליסת מקיף+צד ג', כי הטיפול בנו הוא
"מעמסה" ולא תמורה עבורה ששילמנו עת רכישת הפוליסה.
בנוסף לכך,
אולי עקב העייפות מהעומס הרב, רקמה הלשכה תוכנית שכולה חסמי תחרות
ופגיעה בפרנסה של מוסכים חופשיים ושל שמאי רכב חופשיים וכל זאת תוך כדי
בניית "מסלול עוקף" לאיסור
המחאת תביעות בפקודת הנזיקין (סעיף 22). נוסף לכך, לשכת סוכני הביטוח
מציעה כי מוסכי ההסדר יתקנו את הרכב של הניזוק על בסיס חוזה הפוליסה
באופן מותנה תוך פגיעה חמורה בזכותו של הניזוק ליהנות מתיקון על בסיס
חלקי חילוף מקוריים (דיני הנזיקין להבדיל מהאמור בחוזה הביטוח) ומשמאי
שאינו תלוי בחברת הביטוח (הפרש משמעותי בעלות ירידת הערך) ובכך מציעה
לשכת סוכני הביטוח, כמו שאנו מפרשים את האמור בחוזר זה, לפגוע במבוטחים
המטילים על סוכני הביטוח "מעמסה יום יומית" הן בבחינת אופי התיקון והן
בכיסו של הניזוק אשר בצד ג' נהנה משמאי חופשי נטול "פיקוח".
שיא השיאים
הוא ההתערבות בתעריפי השמאים ובפרנסת המוסכים האמורים לשאת את הנטל
הכלכלי של הפיתרון לבעיית העומס היומיומי הקשה במשרדו של הסוכן ....
איגוד
המוסכים ואיגוד השמאים החליטו לפנות באופן משותף לממונה על ההגבלים
העסקיים ולהתלונן על "המתווה" המעוות שיצא מבית המדרש של הסוכן המועמס
ולהפסיק לאלתר את היוזמות ואת המזימות הפוגעות בעסקים ובעוסקים שבאמת
עובדים תחת עומס יומיומי...
מידע
ללקוח על מחירי החלפים וסוגיהם השונים:
משרד התחבורה
פרסם לציבור את נוהל "מידע ללקוח על מחירי החלפים וסוגיהם השונים" אשר
יחייב את בעלי המוסכים החוקיים החל מה 24.3.13 ויש לפעול על פי האמור
בו. מטרת הנוהל כאמור היא "...להגביר
את השקיפות והזמינות במתן מידע ללקוח על מחירי מוצרי התעבורה וסוגיהם
הקיימים בשוק. צעד זה יחזק את עמדת הלקוח ויאפשר לו לבחור את מוצר
התעבורה המתאים לטיפול ברכבו."
נוהל זה הינו
חלק מיישום המלצות וועדת זליכה שמצאה כי קיימים כשלים תחרותיים בשוק
בכל הקשור למוצרי תעבורה והיא משלימה את הנוהל שיצא ליבואני חלקי
החילוף בישראל. חשוב להכיר וללמוד את החובות העולות מנוהל זה ולאפשר
ללקוחות לבחור בין מוצרי תעבורה המתאימים לרכבו.
כפי שאנו
מכירים, מוסכים רבים נהגו כאמור בנוהל זה גם טרם יצא נוהל מחייב ונוהל
זה לא ישנה את אורחות ההתנהלות השוטפת שלהם אך אלה שלא פעלו על פי
האמור בנוהל זה חייבים להיערך ולפעול כאמור.
שבת שלום,
רונן לוי
רונן לוי,
יו"ר איגוד המוסכים בישראל ופורום התיקון הבטוח. שלח
דוא"ל
|