המהדורה
המרכזית -רונן לוי
ביטוח ורווחי מוסך:
השבוע נחשפנו
לפסק דין (בקל
נגד שלמה) שניתן בבית המשפט לתביעות קטנות בירושלים אודות תיקון
אחר תאונה שבוצע ברכבו של בנו של בעלים של מוסך בירושלים.
התביעה אותה
הגיש הבן היא תביעה להחזר הפרש כספי, אותו קיזזה חברת הביטוח מסכום
התיקון המקורי של התביעה : "הנתבעת
לא הכירה בנזק בחלקו הקדמי, וכן החליטה באופן שרירותי להפחית 45%
מתיקון הנזק במוקד האחורי, כיוון שהרכב טופל במוסך משפחתי של התובע."(ציטוט
מסעיף 2 לפסק הדין המצורף).
התופעה של
הפחתות בגין "רווחי מוסך" אינה חדשה לנו ואינה חדשה גם לנתבעת זו עת
היא אוחזת בכובע של חברת השכרה/ליסינג ובכובע זה היא תובעת מבטחות
אחרות המקזזות לה סכומי "רווח".
מקרה דומה נידון
בתביעה שהגישה הנתבעת דכאן כנגד מבטחת אחרת והנימוק
שלה לכך שאין להפחית לה פיצוי בגין סכומי רווח היה : "...המבקשות
מנמקות את הדבר , בכך שמדובר בעולם המסחר, ובו רשאים הם לעשות רווחים
הוגנים, וכי למעשה הסכום אותו הן תובעות מאת המזיק הוא נקבע ע"י שמאי
רכב מומחה , על פי תנאי השוק ומחירי החלפים".
יפים לסתירה
זו הם דבריו האלמותיים של אריסטו על
האי-סתירה: "לא
אפשרי לאותה תכונה להשתייך ולא להשתייך לאותו דבר בו זמנית ובאותו
יחס... אף אחד אינו יכול להניח כי אותו דבר הינו ואינו... ואם לא אפשרי
לתכונות סותרות להשתייך בו זמנית לאותו עצם... ואם דעה הסותרת דעה אחרת
מנוגדת לה, ברור כי אין זה אפשרי... להניח שדבר מסוים הינו ואינו בו
זמנית וביחס לאותו עצם... "
להזכירכם
בנוסף לכך, סעיף 3ו' להסדר השמאים המתוקן משנת 2007 (שהינו חלק בלתי
נפרד מן הפוליסה) קובע כדלקמן : "הצעת
התיקון והשומה של שמאי החוץ יהיו הצעות התיקון והשומה הקובעות, אלא אם
כן הציג המבטח בכתב הצעת תיקון או שומה נגדיות (של כל שמאי שהוא)
והודיע על רצונו לערער על הצעת התיקון או השומה לשמאי מכריע כמפורט
להלן, לא יאוחר מיום עבודה אחד מיום עריכת הצעת התיקון ומסירתה למבטח
או שבוע ממועד העברת השומה למבטח, לפי העניין."
התיקון נשוא
התביעה לווה על ידי שמאי חוץ של המבטחת ועל כן, במידה ויש לה זכות
קיזוז, היא קיימת אך ורק על פי המנגנון הקבוע בחוק ולא אחרת. מאחר
וחברת הביטוח לא פעלה על פי מנגנון זה, בית המשפט קבע ובצדק כי"...
התנהלות הנתבעת 1 בסוגיה זו הינה שרירותית, פסולה ולא ראויה..." .
אנו מקווים
כי חברות ביטוח יפסיקו עם הנוהג הזה וכל חברת ביטוח שעל דעתה לקבל מבני
משפחה של בעלי מוסכים ו/או מבעלי המוסכים עצמם "הנחה" על התיקון - ראוי
שיספקו הנחות מקבילות על מחירי הפוליסה לאותם בני משפחה שהרי אף אחד
מאיתנו אינו חושד בחברות הביטוח כי אינן מרוויחות מהביטוח ולא מוכר לנו
סידור "הנחת קולקטיב" משפחתי של בעלי מוסכים באותו הקף. סידור הדדי כזה
יכול, אולי, להיות נחמד לכל משפחות בעלי המוסכים ( כ - 25,000 מבוטחים
פוטנציאלים מדרגה ראשונה - לא כולל סבים וסבתות) אשר יוכלו ליהנות
מויתור חברות הביטוח ואולי גם מויתור סוכני הביטוח על רווחי שיווק
הפוליסות לבני משפחתנו.
פניות על
עוולות כגון אלה מתקבלות אצלנו באופן קבוע על ידי בעלי מוסכים מתוסכלים
ומקרים אלה ובמיוחד אלה עם הציטוטים הנפלאים של נציגי המבטחת על "עולם
המסחר", יסייעו לכם להתגבר על העוולות העתידיות הממתינות לכם בפתח.
"מתווה" לשכת סוכני ביטוח:
בשבוע שעבר
מתחנו ביקורת על התנהלותה של לשכת סוכני הביטוח בהצעתם לאמץ
באופן "חוקי" ושיטתי את שיטת "החיבוקי" הפסולה
של חברות ביטוח מסוימות. ביקורת
זו פורסמה באמצעי
תקשורת רבים ותגובת הלשכה לביקורת זו על פעולתם האקטיבית הייתה כי
טענותינו נועדו ליצור "ספין תקשורתי". בדקנו את עצמנו ובדקנו אם אי-פעם
אנו יזמנו פעילות
התקפית כזו או אחרת המאיימת על פרנסתם ועל חופש העיסוק של סוכני הביטוח
ולא מצאנו ולו פעילות אחת מהסוג הזה. אנו מצטערים על כך שלשכה זו החברה
איתנו בלשכת העצמאים ושהייתה שותפה לפעילות להב לחיזוק מעמדם של העסקים
הקטנים בישראל, פועלת בפועל בימים אלה לחיזוק הריכוזיות והחסמים כנגד
עסקים קטנים החברים באותו ארגון. רק בשבוע שעבר קראנו על הבעת
זעמם של נציגי הלשכה עת חשו כי כונו "חזירים" על
ידי נציגת חברת ביטוח מהמובילות במשק שאמרה כי
“בשנים הקודמות התנהלנו בצורה חזירית מול הלקוח”. ולא
ברור לנו מדוע יום לאחר מכן פעלו נציגים אלה כנגד קולגות שלהם (שמאים,
מוסכים, עורכי דין וכד') וכנגד הלקוחות שלהם עצמם. איגוד המוסכים לא
התרעם על מה שלא נעשה על
ידי חברינו, סוכני הביטוח אלא על מה שכן
נעשה בפועל מצידם
ושמסכן מאד את חופש העיסוק ואת הזכויות החוקתיות של בעלי העסקים ושל
בעלי הרכב במדינת ישראל (אשר מנסים ליטול מהם בכל דרך נלוזה ועטופה
במילים יפות את זכות הבחירה בנותני השירותים). מאחר ולשכת סוכני הביטוח
לא הותירו כל ברירה בידינו, נאלצנו להתלונן לממונה על ההגבלים העסקיים
בגין נקיטת קו הפעולה הנידון (שכונה - "מתווה") אליו גם מנסים לרתום
חברות ביטוח רבות, ואנו מקווים כי הממונה על ההגבלים יזדרז לשים קץ
לפעולות כובלות תחרות ופסולות מעין אלה.
שבת שלום,
רונן לוי
רונן לוי,
יו"ר איגוד המוסכים בישראל ופורום התיקון הבטוח. שלח
דוא"ל
|