המהדורה המרכזית -רונן
לוי
המלצות וועדת זליכה – לאן?
השבוע אירחנו באיגוד מפגש ודיון
אודות המלצות וועדת זליכה, בהשתתפות ראשי וחברי איגוד המוסכים, איגוד השמאים ואיגוד
קציני בטיחות וכמובן – פרופ' ירון זליכה. המפגש הונחה ע"י מר דניאל שמיל כתב הרכב
של דה-מרקר. מר זליכה נשא דברים ולאחר מכן התנהל דיון פתוח.
בחלוף ארבעה
חודשים ממועד פרסום ההמלצות– אין לדעת האם תיושמנה ומה יעלה בגורלן. חברי ומנהלי
הארגונים שנכחו בדיון הביעו חוסר אמון ברצונה ו/או יכולתה של הממשלה לאכוף ולהטמיע
את ההמלצות, כאשר בארבעת החודשים החולפים הואץ תהליך הריכוזיות ואנו עדים לכך
שהיבואנים ממשיכים לרכוש סוכנויות מכירה ומוסכים בכל שבוע, חברות הביטוח נמצאות
בעיצומו של מסע רכישה של סוכנויות ביטוח ומוסכים, חברות הליסינג הגדולות מקימות
רשתות מוסכים, יבואני צמיגים רוכשים בקצב מסחרר צמיגיות -
ועוד.
אין לנו איך להסביר התנהלות
מטורפת וטורפנית זו אלא במסר חד משמעי מטעם קבוצות הריכוז לממשלה כי הן אינן מפחדות
מהמלצות אלו ואחרות וכי שליטתן בשטח לא תיסוג אחור.
דיווח מלא על הפגש יפורסם
בשבוע הבא
מאגר מידע על רכב
משומש
מדי שנה בשנה, אנו עולים לכנסת ישראל, לחדר הוועדה לפניות הציבור, לדיון בשאלה למה
אזרחי ישראל עדיין אינם יכולים לקבל מידע על רכב פוטנציאלי שברצונם לרכוש. חברות
הביטוח – יודעות הכול על רכביכם; חברות הליסינג – שומרות את כל המידע לעצמן מאחר
והן "המבטחות" של עצמן ואף "המתקנות" של עצמן והן למעשה בעלות הרכב; משרד התחבורה –
יודע את כל רשימת הבעלויות והעיקולים. רק אנחנו לא יכולים לדעת.
יו"ר הוועדה היוצא, חה"כ אורי מקלב, אשר ירד לעומק העניין והבין את הקשר הישיר בין
היעדר מאגר מידע לבין הונאות ברכב משומש וחמור מכך – לנסיעה ברכבים לא בטיחותיים,
השקיע מאמצים רבים בלחץ על משרד התחבורה להשמיש את המידע לכלל הציבור.
לא אלאה אתכם
בתירוצים השונים ואף המשונים אותם שמענו מנציגי משרדי הממשלה בוועדה במשך השנים.
השבוע, לכאורה ולמראית עין – יצאה בשורה מבורכת מאת משרד התחבורה, והיא כמה עשרות
עמדות ברחבי הארץ שם יוכל בעל הרכב להוציא מידע אודות כל הקשור לרישוי נהיגה וכן
פרטים אודות בעלויות ואודות עיקולים. התקשורת עטה על
"הבשורה", אך הנה מה שלא סיפרו לכם, ומתועד בפרוטוקול דיוני הוועדה ושאותו דרשנו
כתוספת לחידוש החשוב:
1. רשימת הבעלויות לא תכלול בעלויות
"תו סוחר" שלא נרשמות כיד, כלומר לא ניתן יהיה לדעת אודות חברות ביטוח וסוחרי רכב
שהחזיקו ברכב. לידיעתכם – בעלות "תו סוחר" של חברות ביטוח הינה אינדיקציה לכך שהרכב
אולי היה בסטטוס של "אובדן להלכה".
2. לא כל חברות הביטוח נתנו הסכמתן להשתתף במאגר, וגם אלו שהסכימו "ינדבו" סוג מידע
מסויג - התשלום ששולם למבוטח, סוג נזק ואחוזי ירידת הערך. לא אחוזי נזק ולא הכרזת
הרכב כאובדן להלכה.
3. חברות הליסינג כלל לא הסכימו להשתתף במיזם. ולהן בעלות על כ- 50% מהרכב החדש....
4. מידע זה לא יכלול היסטוריית טיפולים במוסך. עד כה משרד התחבורה כלל לא שעה
לפניות איגוד המוסכים לצורך סינכרון המוסכים למאגר זה.
5. העמדות הללו תהיינה מוכנות לכל המוקדם בעוד שנה
אז
עם מה נשארנו? סמנטיקה.
לעומת זאת, הצגתי אני בפני הוועדה את הפתרון הפשוט ביותר לכל התחלואים הללו – הנגשת
כלל המידע באינטרנט לפי המודל האמריקאי של הקאר-פקס. עד כה, דחה משרד התחבורה
בעקביות מיזמים שונים שכבר היו מוכנים להשקיע את הכסף לשתף עימם פעולה.
אנו כמובן נמשיך לפעול לטובת הנגשת כל המידע לכל הציבור.
ברכות לשמעון סודאי על בחירתו
חברנו, קצין הבטיחות שמעון סודאי
נבחר השבוע לעמוד בראש איגוד קציני הבטיחות, והוא יחליף בתפקיד את מר דוד בוקר.
ראשית ברצוננו להודות למר בוקר על פעילותו הברוכה, היוזמות שלו, שיתוף הפעולה
וקידום ההבנה לחשיבות הבטיחות ותחזוקת רכב נכונה.
מר סודאי כבר נשא בתפקידים שונים
וביצע פעילות ציבורית בתחום הרכב בעבר, והוא מוכר לנו היטב – ואנו נשמח לשתף איתו
פעולה ולהמשיך ללא ליאות בקידום בטיחות כלי הרכב במדינת ישראל.
שבת שלום
רונן לוי,
יו"ר איגוד המוסכים בישראל ופורום התיקון הבטוח. שלח
דוא"ל
|